M-am mutat pe http://kairost.wordpress.com


Si totusi. Presa este ceea ce stiu eu sa fac. Nu am mutat nicioadata muntii din loc, cu niciun articol. Pentru ca muntii se cer lasati acolo unde este rostul lor. Nu am crezut nicioadata ca ziaristul este chemat sa judece, sa eticheteze, sa creeze revolutii, spasme ori revelatii istorice. Nici ca depesa trebuie sa mizeze pe senzatii. Am privit intotdeauna munca de jurnalist ca pe o provocare intelectuala. Mecanismele, conexiunile, conjuncturile, mizele sunt obiectele de lucru ale unui ziarist, nu simplul fapt, oricat de monstruos ar fi el (in sensul pur etimologic, de iesire din forma). Pentru ca presa sa fie asumata ca profesie, trebuie sa ne stim locul, care este prin excelenta cel al intervalului. Orice derapaj, inspre autoritate ori, din contra, inspre vox populi, lasa intervalul gol. Asa apare impostura.

joi, 11 martie 2010

O Romanie fara memorie

M-am născut în România. Acesta este numele ţării care, prin faptul naşterii, a ajuns să fie a mea. La început, nu ştiam multe una despre cealaltă. În timp, am început s-o cunosc şi să-mi pun între paranteze apartenenţa la ea. Uneori, îi semăn, pentru că văd în ea chipul primelor cărţi, citite pe pervazul ferestrei. Alteori, îi livrez atâta furie, încât îmi vine să alerg în afara timpului. Într-o dimineaţă, îmi miroase a vişin şi un bătrân cu gesturi interbelice îşi mişcă colţul pălăriei când mă vede. În altă dimineaţă, într-un tren spre Iaşi, un alt bătrân face elogiul comunismului şi îşi rosteşte ura imensă- de unde, oare?- pentru toţi şi toate. Privirea îmi cade peste poteca spre Cibin şi îmi spun că nicăieri în lume nu găseşti atâta lumină şi atâtea rosturi de trăi. Îi văd cerşind la colţ de stradă, trunchiaţi în umanitatea lor şi mă simt vinovată, brutalizată de o realitate din care gândurile mele lipsesc.

Aş vrea să-mi pot rosti ţara. Ştiu multe despre România. Am învăţat, aşa mi s-a părut corect, de vreme ce suntem silite să trăim una în preajma celeilalte. Trei oameni- Drăghicescu, Ralea şi Cioaran- m-au avertizat că România este, pentru cei născuţi aici, o obsesie în cercul căreia trăieşti toată viaţa. Alţii, cum sunt Ierunca şi Schlattner, m-au întors spre cuvânt şi spre nostalgia unei ţări de care nu te desparţi nicioadată. Nu ştiu dacă o iubesc, nu-mi dau seama, nu-mi lasă acel timp de singurătate şi linişte în care iubirea să irumpă.Mă dor, însă, imens, oamenii din România. Le-aţi privit chipurile? Ridate, nepăsătoare, încremenite undeva, între avântul spre viaţă şi neputinţa ei.

Trăiesc zi de zi cu România. Eu am ajuns s-o cunosc, însă ea nu-mi ştie nici măcar numele.

1 comentarii:

eu_simplu spunea...

Am simtit Romania din crestele muntilor ce ating cerul pana pe nisipul plajei care atinge apa sarata a marii, am mirosit-o din azima facuta la testul din Teleorman pana la mireasma florilor de primavara amestecata cu izul pregnant de carburant. Am crescut in ograda de tarani romani si am evoluat intr-un Bucuresti care te transforma intr-un om cu chip incremenit, te face nepasator...

Trimiteți un comentariu