M-am mutat pe http://kairost.wordpress.com


Si totusi. Presa este ceea ce stiu eu sa fac. Nu am mutat nicioadata muntii din loc, cu niciun articol. Pentru ca muntii se cer lasati acolo unde este rostul lor. Nu am crezut nicioadata ca ziaristul este chemat sa judece, sa eticheteze, sa creeze revolutii, spasme ori revelatii istorice. Nici ca depesa trebuie sa mizeze pe senzatii. Am privit intotdeauna munca de jurnalist ca pe o provocare intelectuala. Mecanismele, conexiunile, conjuncturile, mizele sunt obiectele de lucru ale unui ziarist, nu simplul fapt, oricat de monstruos ar fi el (in sensul pur etimologic, de iesire din forma). Pentru ca presa sa fie asumata ca profesie, trebuie sa ne stim locul, care este prin excelenta cel al intervalului. Orice derapaj, inspre autoritate ori, din contra, inspre vox populi, lasa intervalul gol. Asa apare impostura.

miercuri, 17 martie 2010

Scoala sa formeze competente, teorii gasim si pe internet - pe marginea unor proiecte minsteriale

Educatia. Sistemul educational. Scoala romaneasca. Au devenit sabloane, etichete in alb pe care fiecare nou ministru al invatamantului le primeste atunci cand isi preia portofoliul. Fara sfiala - voi explica putin mai incolo de ce sfiala - pe aceste etichete incep sa fie scrie "reformele". Pentru ca, nu-i asa?, educatia romaneasca se cere reformata. De cele mai multe ori insa, gestul isi ia miza in sensul strict genetic. Sa reformam vrea sa zica in acest context al initiativelor ministeriale remodelarea, reasezarea unor piese de puzzle atat de ofertante incat din ele se pot construi diferite imagini. Optiunile, ca orice optiuni, sunt insa limitate. Si uite asa, pornind a rebours, de la generalizarea inspre scoala vie, se nasc sabloanele, maiorescienele forme fara fond.

Scoala romaneasca trebuie sa redevina ceea ce a fost. Scoala romaneasca trebuie sa nasca profesionisti. Scoala romaneasca trebuie sa se plieze pe nevoile, cerintele si solicitarile de pe piata muncii. Ei bine, nu! Scoala, fie ea romanesca sau altfel, trebuie sa invete. "Invitiare", latinescul pentru "a invata", inseamna, cat se poate de simplu, sa initiezi pe cineva transmitandu-i cunostintele fara de care "competentele" si "abilitatile" atat de dragi ministilor nu pot fi dobandite. Abilitati si competente care nu inseamna reducerea la talent. Talentul este, daca vreti, o latenta. De-abia cunostintele temeinice, care va sa zica stiinta lui " a sti ce", innobileaza talentul, il plamadeste si formeaza in sensul acelui "a sti cum" la care noi am vrea sa ajungem pe drumul cel mai scurt, arzand etapele.

In invatare insa nu exista drumul cel mai scurt. Si aici intervine cel de-al doilea sens, la care nu poti ajunge fara a ti-l asuma pe cel dintai, al initierii prin cunoastere: "invitiare" capata sensul lui "a sfatui" pe cineva cum sa faca astfel incat sa vizeze excelenta. Pentru ca asta este intentia oricarui act educational: excelenta.

Vorbim prea mult despre cum trebuie scoala sa dezvolte competente si deloc despre cunoastere. "Sa stim cum" nu il mai asuma pe mai tanarul "sa stim ce", practica nu mai are nevoie de teorie, asa cum, pe gandite sau ba, a zis-o chiar premierul Boc in vremea interimatului lui la portofoliul Educatiei: "Teorii gasesc copiii si pe Internet, la scoala e important sa ne axam pe competente". Sa revenim putin la jocul etimologic si la sensuri. Competent, ne invata dictionarul, inseamna cel "care este bine informat într-un anumit domeniu; care este capabil, care este în măsură să judece un anumit lucru". Mai mult, sensul juridic al termenului ne trimite la cel care "are atribuția, căderea, autoritatea legală să facă ceva". Asadar, competent este cel indreptatit sa faca/judece un anumit lucru pentru care are pregatirea teoretica necesara. De unde competenta cere, prin excelenta, modestie intelectuala. Cum nu poti avea cunostinte despre tot, nici nu te poti pricepe la tot. Important este sa stii a te misca intr-un anumit domeniu, in nisa pe care o circumscrie pregatirea ta intelectuala (cunostintele pe care le-ai invatat si asumat). Asa se naste excelenta. Si tot asa rostul si rolul social.

Fara sfiala fata de cunoastere despre care vorbeam la inceput ne vom insusi competente care nu vor avea caderea sa judece si sa construiasca nimic, de vreme ce singura instanta de legitimare a acestor competente, i.e. cunoasterea, este scoasa din joc.

2 comentarii:

Unknown spunea...

cred ca merita niste precizari in plus: ce spunea mister Boc nu era nici revolutionar, nici original. El nu facea decat sa repuna in circulatie o idee de invatamant altfel destul de corecta (zic eu). Si anume migrarea de la o educatie bazata pe reproducerea si predarea de informatie (ti se preda la scoala cat de inalt este Everestul) catre o educatie bazata pe competente in sensul de abilitati de auto-invatare (adica daca chiar te intereseaza cat de inalt este everest-ul, poti sa accesezi www.wikipedia.org si iti arat cum sa cauti inaltimea oricarui varf muntos din lume). Trebuie sa recunosti ca este o observatie de bun simt ca nu mai are sens sa bagi informatii cu palnia in capul oamenilor (mai ai idee ce tari au in geografia lor exploatari de bauxita??? - ca noi le-am invatat la scoala...) ci mai bine ii inveti cum sa invete. Sigur, asta nu inseamna numai sa le explici cum functioneaza google. Inseamna, de exemplu, sa le oferi harti ale diverselor discipline, si principalele teorii, intersectii si mari artere ale acelor domenii. Excelent ar fi daca ai putea oferi si modele alternative celor din mass-media pe care unii copii sa aiba chef sa le urmeze. Cu alte cuvinte, intr-un fel, scoala ar trebui sa te convinga mai presus de orice ca merita sa cunosti si sa inveti toata viata. Si ca educatia nu se termina cu bac-ul sau cu facultatea. Si mai ales ca ai un cap si cum sa faci sa-l folosesti. La ce vrei tu, desi pana la urma umanitatea a cernit cateva milenii si are o idee la ce ar fi bine sa-ti folosesti capul.

Magda Gradinaru spunea...

Nu ne cpntrazicem foarte tare. Perfect de acord ca rostul (de rol ma mai feresc) scolii este acela de a te pune pe drumul cunoasterii, nu de a-ti inocula informatii. De a-ti da metode pentru gandit, contextualizat, conectat lucrurile. In fond si la urma urmei, de a te situa, prin ceea ce stii si poti controla, in lume.

Doar ca aplecarea asta reformatoare asupra unui sistem, in speta cel educational romanesc, nu inseamna inaintarea unui program ministeriale care modifica structura anilor scolari si examenele.

Trimiteți un comentariu